söndag 20 maj 2007

Nära-sälen-upplevelse

Hej hej

Efter en hård natt ute igårkväll på fashionabel nattklubb efter en mycket dålig tenta-prestation bestämde jag mig idag för att ta lätt och ledigt och åka på utflykt.

Målet var Howth, en udde norr om Dublin som man kan åka till med pendeltåget.
När jag kom dit var det folkfest. En liten trevlig marknad där man kunde köpa delikatesser och bakverk och ballonger och tysk korv från en tysk gubbe i en liten liten husvagn.

Jag spankulerade runt lite, köpte en bratwurst för fyra eurosar och gick sedan till kajen. Där stod en liten hund och skällde på nånting i vattnet. Nyfiken som man är gick jag fram och tittade och vad fanns där om inte en säl, en riktig bamsing till säl. Den låg (eller stod mera) i vattnet och tittade på mig med sina stora, sorgsna (/förbannade) ögon. Jag började fundera på om han ville ha min bratwurst och fick tvångstankar om att slänga i den, men jag höll emot. Snart dök en säl till upp och det blev en liten folksamling där på kajen.
En liten flicka frågar sin pappa: -daddy, why is the dog barking at the seal?
-well, you see, many million years ago, dogs started to swim in the ocean and nature made them into seals.
Han var helt gravallvarlig när han sa detta. Okej, tänkte jag, får man verkligen fabulera fritt bara för att man är pappa? Helt ute och cyklar är han ju inte, sälar är ju däggdjur och sådär men ändå, är det verkligen hundar i rakt nedstigande led?
Men sen funderade jag vidare och började uppskatta hela upplägget. Jag fick inspiration. När jag blir pappa ska jag bygga ihop en egen komplicerad och fantasieggande skapelseberättelse som jag kan förmedla till mina småttingar. Jorden skapades av honung och betong, ska jag säga, eller nåt...

Sen vandrade jag längsmed kusten. Fantastiskt fint lanskap med klippor som kastade sig ner i havet, små öar utanför och en stor regnbåge i solskenet. Vackert! Jag kommer tejpa upp foton i mitt album, denna gången lovar jag!







Här är några killar som blivit lite väl redigerade, valet i Irland kommer i veckan, på torsdag:


7 kommentarer:

Hajpojken sa...

Vilket härligt blog-inlägg du knåpat ihop! Särskilt gillar jag skapelseberättelsen. Självklart är det en fars privilegium att hitta på sin egen variant! Är säkert så den ursprungliga kom till: "Säg inte det här till mamma men vet du att gud skapade kvinnan av mannens revben. Jojjo!"

Val ja. Jag ska högst eventuellt besvara en tentafråga på torsdag om Fine Gael-Fianna Fail (de har hintat ögona ur sig att en sån fråga kommer). Kanske inte är svårare än vitast tänder vinner. Jaja. Lycka till med nästa tenta!

Anonym sa...

När jag läste rubriken trodde jag först att du varit inblandad i en liftkö-olycka med nån snowboardunge från stockholm i jokermössa med bjällror...

Anonym sa...

...och jag trodde att det var enupplevelse av typen supa fem dagar i rad och åka skidor lite halvhjärtat två timmar på eftermiddagen. Eller plugga då alternativt.

Jag älskar Kalles pappas svar på svåra frågor i "kalle och hobbe". Den bästa är nog svaret på frågan varifrån vinden kommer: "Det är träden som nyser".

Boris sa...

hehe.. jag kan tänka mig att du i framtiden johan, lite buttert, svarar på frågan om åskan: det är träden som drar slem upp och ner för stammen.

Anonym sa...

Var det inte tvärtom att sälarna gick upp på land och blev hundar? Det är motfrågan du borde ha ställt till pappan. Då hade det lilla barnet nog blivit mkt förvirrat.

I förälderns situation är det nog bättre att ge ett något felaktigt svar än inget svar alls är jag rädd.

Falken sa...

varför kan du inte fortsätta blogga boris?

Boris sa...

Vem vet, vem vet