söndag 18 februari 2007

Filmfestival och hiking

Gott folk!

Irlands huvudstad är just nu även filmens huvudstad. En ganska så stor filmfestival sätter guldkant på tillvaron den här helgen och fram till nästa söndag. Igår såg jag Days of Glory, en algerisk/fransk film som belönats med oscarsnominering. Den var väldigt bra. Verkligen en film som jag rekommenderar till alla och envar. Därför ska jag inte avslöja handlingen och jag är heller ingen filmrecensent. Däremot var det min första filmfestival någonsin vilket innebar lite variation mot när man annars är på bio.
1) Folk är knäpptysta.
2) Folk applåderar när filmen är slut.
3) Folk stannar kvar och tittar på eftertexterna. Avvikande beteende mot denna nördiga norm bestraffas med onda ögonkast. Självklart vill alla veta vem som är payroll accountant, electrical rigger, stand-ins, second second assistant director [sic!] och så vidare och så vidare i en mindre evighet. Annars är man ju ingen riktig cineast.
I övrigt gjorde jag mitt bästa för att se ut som en riktig filmnörd, jag hade både basker/gubbkeps samt kavaj på mig. Biografen var troligen den bästa jag varit på någon gång, otroligt stor böjd duk och väldigt brant salong.



Idag har jag varit ute och rört på mig lite, med UCD hiking society, vi åkte ner till Wicklow mountains, ca en timme söder om Dublin. Här fanns också nördar. Många färska euro-lakan har gått åt till att finansiera den utrustningen. Jag fnyste lite åt dom när dom snörade på sig sina exklusiva vandringskängor och tänkte att mina jympaskor har minsann dugt fint på inkaleden, det vore väl fanken om dom inte skulle klara av lite irländska kullar också?!
Och de första timmarna gick väldigt bra, det var torrt, soligt, varmt, vindstilla och fantastiska vyer. Jag blev förvånad över att det fanns sådan natur, vildhet och storslagna berg så nära Dublin. Sen kom vi upp i molnen och in i nåt sorts träsk och det var blött, blåsigt, vått, kallt, fuktigt, molnigt och jävligt. Mina fötter var som isbitar. Jag hade kunnat döda för ett par trekker deluxe 3000 all-resisting super boots. Efter fem timmar var vi framme vid puben. Naturligtvis är det inte aktuellt för riktiga hikers att sitta inne i den mysiga varma puben, och dricka ett par pints. å nej. Vi ska såklart sitta ute på en skitful, kall och blåsig veranda och dricka ett par pints. Mina fötter var som, ja just det.

Jag var inne på toa på puben och hade just uträttat mitt ärende vid pissoaren och går följdaktligen och tvättar händerna. En gubbe, min granne vid pissoaren, kommer fram och väser: what the fuck d'you wash your hands for? what d'you do back there, wanked? varpå han går ut. Jag har noterat att nästan ingen, varken gammal eller ung, tvättar händerna vid såna tillfällen. Välkommen till Irland, gott folk!

Jag fascineras annars av de fantastiska pubnamnen man har här. Några som ploppar fram ur minnet just nu: the Wicked Wolf, the Hairy Lemon, the Bleeding Horse, the Wishing Well.

6 kommentarer:

Martin sa...

Jag ställer mig lika frågande som gubben, mats. Vad var det egentligen du gjorde där vid pissoaren? Kul att se bilder på Olga även om det förstås är olgas inre som vi alla bryr oss om. Jag har lite nya fina bilder på min blogg. Smaklig spis.
Enjoy the kub.

Anonym sa...

Det där berget ser inte ut att vara i närheten av Klevabacken... Klevabacken är så lång och så hög att den består av tre klimatförändringar. Längst ned Savann, sedan tundra och till sist det tropiska klimatet.

Filmfestival, det lät sköj!

Undrar om stämningen är lika hätsk på damernas toalett angående tvättning av händerna.

Anonym sa...

jag tror att sitta-kvar-o-se-eftertexterna kan vara lite missvisande. när jag är på en bra film med bra musik vill jag ibland se vem som gjort den. o när står de? jo allra allra allra längst ner på filmrullen.

jag ställer mig oxå lika frågande som gubben och ingo. hade du en wank inne på pissoaren?

var självpå utfyckt igår. men inte längre än till dalby och inte på cykel utan med buss. bilder finns på bloggen.

enjoy the Kub!

Boris sa...

Falken, att du är en av nördarna förändrar ju inte fakta, nämligen att det är nördigt att sitta kvar, och särskilt att titta snett på de som går.

Det är inte det att jag jäktar ut på nåt sätt, efter days of glory var vi tvungnu att sitta och hämta oss i några minuter. Men eftertexterna rullade vidare.

Jag gjorde inget suspekt vid pissoaren. Ya Basta!

Anonym sa...

The Bleeding Horse...dar har jag vilat min bakdel ett par ganger. Det var namligen brorsans stammispub nar han bodde i D-Lin. Trevligt hak som jag minns det.

Anonym sa...

Det är ju det jag säger! Européerna (utom vi förstås) har ingen känsla för hygien! På mitt boende finns inte ens tvål på muggen, och vad gäller händerna så behöver man inte tvätta dem oavsett om man gjort nummer ett eller två.

Roliga pubnamn? bah. Hâr har vi minsann en hel gata som folkhumorn döpt till Rue de la soif (törstgatan). Så det så.