onsdag 7 februari 2007

Two cups (dvs en kopp och en cup)

Varför ska de envisas med att använda sina märkliga kufiska små mått? Vad gör dem så speciella? Om ändå inte meterstandarden placerats i Frankrike, utan i ett land som engelsmännen hade lite lättare för, då kanske jag hade sluppit att fundera på vilken kopp det egentligen är som gäller. Till och med de enklaste saker, som att laga havregrynsgröt om morgonen, blir ju svårt. Är det inte precis sånt här som EU är till för? Jag hoppas att någon ny konstitution gör slut på alla egenheter som råder här på öarna. Folk får börja köra på höger sida och använda decilitermått, annars är ju integration över gränserna totalt omöjlig. Snacka om handelshinder.

Annars är det mycket fokus på rugby här just nu. Sexnationernas är i full gång, och Irland lyckades med lite tur besegra Wales i första omgången. På söndag väntar Frankrike på Croke Park, en historisk match, eftersom rugby aldrig har spelats där förut. Rugby är ju nämligen en sport som uppfanns av engelsmännen, och en sådan sportimperialism tillåts inte på Irlands största arena, 82500 åskådare. Inte heller fotbollen har haft tillträde dit har jag för mig. Men nu är det alltså dags för rugbyn i alla fall. Om några veckor kommer matchen alla väntat på, men jag ska berätta mer om den matchen en annan gång.

Otroligt nog har det varit strålande solsken i nästan en vecka i sträck.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare, Frans här. Fortsätt i ditt bloggtempo nu! Två bloggmeddelanden på förmiddagen...lovar gott! Mysigt när det poppar upp meddelanden ifrån Boris Goes Guinness.

Anonym sa...

Bra jobbat! Har en bit kvar själv, emellertid. Surt med cykeln, men jag kan glädja dig med att man mha minsta kvadratmetoden kan få fram en linjär regression som beskriver förhållandet havregryn/vatten utan betydelse av vilket måttsystem som används (just detta faktiskt ett delmoment i kursen matematisk statistik på lth). ett till två e d som gâller

Anonym sa...

http://www.hoover.org/bios/diamond

Man måste skaffa mustasch för att komma nån vart här i livet.

(Ja, jag har för mkt time on my hands)

brorsan sa...

Härligt med rugby! Varför inte passa på att spela lite själv också?
Hur kan en bok om Sovjetunionens sönderfall ej va intressant? Jag rekommenderar Cynthia Freelands "Sale of the Century" och Hoffmans "the Oligarchs".
Maria och jag kommer till Dublin den 23:e mars, till den 25:e. Håll i hatten!

Boris sa...

Hade jag måst läsa om vitamin D av någon anledning, då hade det nog Sovjet varit otroligt mycket mer lockande... Det är själva tvånget jag vänder mig emot.
Kul att ni kommer i mars, jag har vid det laget hittat den optimala puben.

Larry Diamond ser ut precis som man kunde förvänta sig, men ja Dagny, du har för mycket tid om du kommer över såna godbitar.

Anonym sa...

Tja, fler bröder på väg för jag och Noa kanske kommer över i april, kolla mailen så kan vi hitta ett datum. Hoppas du lärt dig tyda måtten tills dess för utan gröt blir vi sura...

Anonym sa...

Ha ha ha.... du skriver ju så skönt. Jag är precis klar med fattigdomstentan. Undra om det ger plus poäng med ett rörande avslut... Kolla upp datumen jag skickade över. Tänkte boka snart.
Mors mors/Tessan