fredag 23 februari 2007

Bacchi-Boris

Gott folk!

För det mesta (?) går Boris omkring på gatorna som en vanlig man, men då och då (alldeles för ofta) byter Boris skepnad och omvandlas till Bacchi-Boris. Det hände till exempel igår och i förrgår. I förrgår var lite speciellt. Vi hamnade, efter att ha bevittnat Barças tragiska förlust, på ett dansgolv i källaren på en pub. Inget unikt med det. Det lite speciella var att DJen, alltså the DJ. Diijäjjen, diskjoeckyn, skivprataren, skivkusken, plattvändaren, var minst 65 år. Han kan nog ha varit över 70 vårar också. Men han spelade inte hamba för det. Faktum är att han spelade rätt hyfsad musik, lite reaggaeton, lite brittpop, rent av lite arctic monkeys om jag inte minns helt fel.

Imorgon smäller det. Då är det dags för den viktiga, omsusade och historiska matchen i six-nations rugby-turnering, Irland-England på Croke Park här i Dublin. Jag har ingen koll på rugby, men tidningarna är fulla med inför-reportage. Måste bjuda på det här citatet från stjärnan O'Callaghan: Rugby is about milling someone or being milled.
Irländaren i gemen (och i Yemen) är aldrig så medvetna om det förtyck som nationen fått genomlida från engelsmännen, som när det vankas idrottsbatalj. Och särskilt inte som de för en gångs skull har chans att slå dem.
Optimismen blandas med en föväntansfull blodsmak. Man satsar sina pengar på att det ska sluta 19-16, för att påminna sig själv om det blodiga påskupproret mot England 1916. Man upprörs över att God Save the Queen ska spelas på nationalarenan för första gången i historien. Man skapar så mycket oro kring matchen, att den kungliga familjen, som hade tänkt att åka över till republiken för att se bataljen från någon vipläktare, tillråds att stanna hemma i Buckingham. Prinsarna sägs ha vidhållit sin önskan att komma längst, men inte ens de vågar nu längre, utan blir kvar i kungariket.
Idiotiskt nog spelas matchen klockan halv sex på en lördageftermiddag. Folk kommer vara berusade och det kommer bli slagsmål. Enligt någon jag pratade om kommer det att handla om "kravaller".
Som en feg hund med svansen mellan benen kommer jag imorgon att överge Dublin. Det är faktiskt synd, jag hade sett fram emot uppståndelsen. Men det passar sällsynt bra att åka på en liten helgtripp, så jag kommer se matchen på någon pub i Galway istället. Men det blir nog en trevlig utflykt. Bland annat ligger Cliffs of Moher (se bild) i närheten.

Jag har nyss skickat ett mejl till UCD Boxing Club om att jag vill gå med. Boris kan bli den nye Rocky. Men vi får se om de svarar, det är inte alla klubbar som är aktiva. Men jag borde ändå ladda med att springa längs med hamnen med en hood-tröja på mig och eye of the tiger i lurarna.


Nästa vecka kommer:




Jag lovar dyrt och heligt att inte varje blogginlägg ska innehålla bilder på Olga :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ajajaj, om du börjar boxas kommer du att sluddra och slira som George Scott i höst...

Hajpojken sa...

Minns som igår nämnde George Scott i en svtsändning nån gång på 90-talet: "Boxniiiiing är iiiiinte faaaaaligt".
Nähepp.

Som svensk kommer naturligtvis Boris dominera så det är väl ingen risk för hjärnskakning där. Behöver du träningshjälp så kommer jag gärna över till republiken nån gång och cyklar bredvid när du joggar. Angående rugbyn så är det mycket snacka om den även här, såg precis på tv hur en kille slängde ur sig det gamla citatet att "irländarna glömmer aldrig sin historia och engelsmännen lär sig adlrig från den"
Blir nog också till att se den på nån pub. Sensaste matchen, Irland- Frankrike såg jag i sällskap med flaggviftande fransmän. Lyckades komma levande från puben dock.
Nu kommer snart Olof.

Boris sa...

Och Vilken match det blev! Irland utklassade allt motstand. Forvisso borjade man lite knackigt, men sen dominerade man. Vi sag pa matchen pa en fantastisk sportbar, det var en sallan skadad stamning. Detta ska firas!

Anonym sa...

Även hâr är uppståndelsen stor kring sexnationskampen. Min walesiske kontakt var besviken över att hans hemland torskade mot "les XV de France" i lördags. f.ö anser min granne i korridoren (Jerôme) att vanlig fotboll är bögigt. På frågan om vad som inte är en bögig sport fick jag svaret: Volleyboll. Volleyboll!

Jo jag tackar jag.

Cover Boy sa...

din mupp!
nu har jag vart i din stad och haft tråkigt istället för att bli full med dig. Du får satan i mig vara online när man ska försöka få tag i ditt mobilnummer!
... eller så får jag planera bättre nästa gg =) ha det gött