tisdag 13 februari 2007

Mörker, Prestuplenije i nakzanije

Idag har den lilla kuben som jag kallar mitt rum straffat mig för att jag varit otrogen mot den. Jag börjar med straffet, och återkommer till brottet. Kuben har försatt mig i ett halvblint tillstånd. Lampan i taket har slocknat. Det är mörkt. Jättemörkt. Becksvart nästan. Sänglampan försöker, men förmår inte lysa upp så värst mycket. Det är ju egentligen bara att byta glödlampa. Till och med Boris borde klara av en så enkel sak.
Men jag har fysikens lagar emot mig. Lampan hänger i en sladd som är cirka en meter lång. Det innebär att lampan sitter väldigt många meter upp i luften, minst fyra. Det blir en del luft ner till Boris det.
Hoppas BBC gör en grej på det här...

Nu till brottet. Boris flickvän Olga har varit och hälsat på. Det innebar indisk restaurang, födelsedagsfest (inte min, Kate's), italiensk restaurang, strosande i småbåtshamnen, foton på oss själva, fågelkvitter och a-dur. Men framförallt en present till mig, nämligen en natt på ett hotell. Här tror jag att skon klämmer för min lilla kub. Det var det dock värt. Lyx.

Irländare behöver inte så mycket för att få en ursäkt att bli galet berusade. I morgon på alla hjärtans dag (eller som Crollan vill ha det till, landslagsläkare Anders Valentins dag), kommer den ena av de tre studentpubarna på campus att ha öppet två timmar längre. En irländsk bekant (kors i taket) berättade för mig att detta endast hände tre gånger förra året. Alla tre gångerna blev det kaos, sjuklig trängsel (tänk indiska tåg eller derbyt Tomtens IF-Valtorp), folk som krälar på golvet och spyor. Allt detta för ett par timmars skull. Om tid är pengar på andra ställen är det mest en promillehalt här tror jag.

Phantom 105.2. The reason you have a radio. På denna förträffliga station fick jag först höra talas om att en sverige-festival är under uppsegling. The Absolut Swedish Festival. Verkar vara nåt skumt samarbete mellan Vin&Sprit och exportrådet. Det är då som den svenska fronten i konst, film och musik ska lansereras. Svensk musik är rätt uppskattad verkar det som. Svensk indie. Swindie. Moneybrother kommer i alla fall. Jag ska stå längst fram och kräva att han sjunger sina svenska låtar.

18 kommentarer:

Anonym sa...

man blir aldrig större nationalist än när man är utanför sitt egna lands gränser, var det någon som sa.

Självklart är du fortfarande varmt välkommen till vår blogg. Hoppas du läste Råkans förklaringar.

Att köra med trasig taklampa är inne. jag har gjort det i fyra månader nu!

Anonym sa...

Kuben får mig att tänka på den kanadensiska filmen the Cube. Grymt bra.

Du mats, kan du inte slänga ut lite bilder på hemsidan så man får se på dina miljöer samt din brutta?

Boris sa...

Falken, jag får väl titta in nån mer gång, det verkar vara en väldans belevad blogg.

Frans, bilder kommer till KC, bara jag får mitt användarnamn och lösenord igen.

Anonym sa...

Skaffa en stege eller kanske en radiostyrd helikopter. Tekniklego? Möjligheterna är obegränsade, tänk Jönssonligan och MacGyver. Hur skulle jag ha gjort? Ett tips: hushållssnöre går att använda till nästan allt.

Och dessutom: nu när du har ett alldeles eget mörkrum kan du väl framkalla lite bilder och tejpa upp på bloggen?

Boris sa...

Måste avge rapport om den här festen jag skrev om. Det var faktiskt värre än man kunde förväntat sig. Man kan ju inte lyckas varje gång man går ut, och det här såg jag mer som en forskningsexpedition.
Det är något med den lokalen också, väldigt ungdomsgård-look-alike. Och sen ett dåligt coverband på det. Glöm sen inte att det var alla hjärtans dag, vilket innebar en extrem köttmarknad a´la ÖGs eller slagthuset. Sist men inte minst var det sjukt trångt och luktade fis. En helkväll med andra ord.

Hajpojken sa...

Lycka till med glödlampan! Med min extrema höjdrädsla skulle jag aldrig någonsin försöka mig på ett liknande företag. Gillar J:s tips dock. Du kanske kan göra en martin timell och hyra nån form av lyftkran för privatbruk?

Angående utekvällen får man ju säga mänskligheten är rolig. Man har en fest på temat alla hjärtans dag, dvs nån form av hyllning till en idé om kärlek. Istället får man tokfyllor och extrem köttmarknad.

Jag har bevakat marknaden för fotbollsbiljetter. Biljetter ska enligt Lagrells gossar släppas under första halvan av februari.

http://www.svenskfotboll.se/t2ll.aspx?p=703891

Tydligen får man förtur om man är medlem i svenska fans, vilket kostar 200 riksdaler. Vad säger ha n om det hela. Kanske kan snacka lite på msn/skype om det hela.

Boris sa...

Ser fram emot att få revanschera mig mot sist när jag kollade på landslaget, mot tyskland i vm. Om Petter Hansson är med ska jag prata allvar med honom. Ska bli skoj att få en guidad tur i Belfast dessutom, räknar med att du har koll på läget vid det laget.

Boris sa...

Man borde skriva en kommentar här för att kolla hur många det är som läser vad som skrivs här. Om jag till exempel skriver att Gustaf Ahlenius familjehögtider är incestuösa så får jag reda på om han läser här. Om vi fortfarande är vänner när jag kommer hem så har inte läst detta och då vill jag inte träffa honom mer. Det är bra att man kan helgardera.
För att få reda på om den irländska polisen läser, däremot, krävs mer banbrytande åtgärder. Jag erkänner ett brott. I onsdags efter förut nämnda fest stal jag en cykel. Mina samvetskval slog dock så hårt att jag ikväll lämnade tillbaka den till den cykelverkstad som jag stal den ifrån. Förhoppningsvis osedd båda gångerna.

Martin sa...

God moral mats, god moral. Håller med Frans och vill se bilder på olga. Hon låter lite mystisk.
>>Falken: Det är ju stört omöjligt att få tag på dig när du inte är på msn. Har ni börjat bloggen? Vilken adress??

Martin sa...

God moral mats, god moral. Håller med Frans och vill se bilder på olga. Hon låter lite mystisk.
>>Falken: Det är ju stört omöjligt att få tag på dig när du inte är på msn. Har ni börjat bloggen? Vilken adress??

Martin sa...

Oj det blev visst två. Lika bra att festa till det med en tredje

Martin sa...

Jag gillar att se mig själv på bild. Sorry, trött. Klockan är snart två i Montreál och jag har som en god kanadensare spelat hockey.

Anonym sa...

à propos köttmarknad. VAr på en relativt lugn pub för ett tag sedan med den skandinaviska kolonin. Vi drack lite öl och pratade lågmält om belevade ämnen (kan ett ämne vara belevat?). Hursomhelst, helt plötsligt dyker tre killar och två tjejer in. De kvinnliga delarna av nämnda sällskap var klädda på ett sådant sätt att alla andra damer såg ut som nunnor. Därefter började de dansa på bordet och typ grovhångla med allt och alla.

Bisarrt var ordet. Trodde sådant bara hände på Ibiza, eller möjligen Blackpool.

Varför skriver jag det här?

Falken sa...

Stört omöjligt? Det finns andra kommunikationssätt martin. vidga dina vyer lite. jag kommuniserar endast numera via bloggkommentarer. visst det är inte alltid så praktiskt men ganska avslappnat.

skulle må dåligt om jag bröt mitt nyårslöfte redan. men kanske borde skaffa skype?

Boris sa...

J: Ibiza och Blackpool... Är den gemensamma nämnaren i ditt huvud engelsmän/kvinnor tro?
Vilken nationalitet var dessa utmanande dansöser? Inte fransyskor väl? Fransyskor är kyska som lamm trodde jag.

Anonym sa...

Kan du inte borja bygga om din kub till en etage-vaning? Om du borjar nu kanske du blir klar till juni, och dessutom skulle du kanske kanna dig mer hemma, med tanke pa hur du bodde hos Dick Harrison..

Hajpojken sa...

Blackpool ska ju vara en pärla. Vi borde åka dit på exkursion nån gång! Såg nån bisarr dokumentär om "elaka" ståuppare där, som började anklaga folk för diverse sexuella avvikelser varpå alla utom den utpekade skrattade sig fördärvade. Mats Kub (rätt coolt namn, lite som Rubiks) skulle fan i mig rymma 3 våningar! Sen kan du strunta i att bygga trappor och köpa en klättervägg istället. Mer motion och tar mindre plats.

Anonym sa...

åjo, de var nog fransyskor alla gånger.

En kille på min korridor är en jävel på Rubiks kub.